By Szeszo
ISO érzékenység (fényérzékenység): (50-100-200-400-800)
Sötétebb helyiségekben kisebb fénynél érdemes magasabbra állítani az értékét, de figyelni kell, mert a túl nagy érték erős képzajt okozhat. Abban az esetben, amikor a téma fontosabb mint a minőség, használjuk nyugodtan. Minél kisebb az ISO érték annál több fényre van szükségünk a jó expozícióhoz és fordítva, ha nagyon magas az érték akkor kevesebb fény is elég. Ilyenkor persze megvan a veszélye, hogy erős képzajt kapunk, amiben elveszhetnek az általunk fontosnak tartott részletek.
WDR Wide Dynamic Range (WDR) Kiterjesztett Dinamika Tartomány:
A funkció bekapcsolásakor automatikusan sötétebbé teszi a világosabb, és világosabbá a sötétebb képrészleteket, vagyis nagyobb dinamikaátfogás érhető el vele.
Témamódok, motívumprogramok:
Abban az esetben ha nem választunk a témamódok közül akkor gépautomatika dönt a rekesznyílásról, fényérzékenységről, fehéregyensúlyról stb. Az autamatikus beállítási rendszer nem mindig találja el tökéletesen a témának megfelelő értékeket. Ilyenkor érdemes közbelépnünk és manuálisan beállítani a megfelelő változatot (tüzijáték, betűk, ellnefény stb.). Amikor valamilyen speciális fényhatást akarunk elérni akkor pl. változtathatjuk az expozíciót is. Érdemes egy képi témát többféle témamóddal kipróbálni így létrehozhatunk művészi hatásokat is.
Portré témamód:
Itt az automatika a legnagyobb blendenyílást állítja be, így a háttér összemosottabb lesz és a portré alanyát kiemeljük a háttérből.
Tájkép témamód:
Itt az automatika a leghosszabb záridőt és a kis rekeszt részesíti előnyben a nagy mélységélesség miatt.
A fehéregyensúly a színhőmérsékletről szól. Az időjárástól függően mindig mások a fényviszonyok. Napsütéses időben sárgásabb színű képeket kapunk, a neonfénynél jellemzőbb inkább a kékebb árnyalatú kép, avagy a hagyományos izzós helyeken sárgás lesz. Ideális esetben a fényképezett téma eredeti színei jelennek meg a képen. Általában megfelel az automatikus beállítás, ám amikor észrevehető elszíneződést érzékelünk (pl. Kékes) és neonfénnyel megvilágított helységben vagyunk, érdemes átkapcsolni a fehéregyensúlyt neonra.
Mátrix mérésnél (kiértékelő mérés) több szekcióra (35-49 mezőre) bontja a képet, itt megvizsgálja a fényerősséget, ezt átlagolja és ennek alapján kiszámolja a megfelelő beállításokat (záridő, rekeszidő). Ezzel a módszerrel könnyebb jó fénybeállítást elérni, mivel több helyen érzékel.
Spotmérésnél egy kisebb területen (kb.3%) ellenőrzi a fényt és ennek alapján számolja ki a megfelelő beállításokat (záridő, rekeszidő). Ez a mérés nem mindig a kép közepére esik, az automatika dönti el a mérés pontos helyét. Ennél a módszernél könnyű túlexponált képet létrehozni, ha éppen egy sötét helyen mérte a fényerőt. Naplementénél és portréhoz alkalmas ez a fénymérési metódus.
Középre súlyozott mérés (Center) esetén, csak a kép közepét méri ( kb. 10%-át) meg, és az ott található fényviszonyok alapján dönti el a megfelelő beállításokat (záridő, rekeszidő). Naplementénél és portréhoz alkalmas ez a fénymérési forma is.
Élesség és „bemozdulás”:
-Rossz távolságot állítottunk be a gép és a fotózandó tárgy között (pl. Túl közelre tettük azt)
Jellemzője, hogy máshol éles, mint ahol annak valójában lenni kellene.
- A tárgy amit fotózunk bemozdult, ez gyakran előfordul állatfotóknál és gyerekfényképeknél.
Jellemzője, ilyenkor a tárgy (emberke) életlen.
- A gép mozdul meg a kezünkben (berázás), vagyis amikor exponálunk, a kezünkkel együtt elmozdul lefelé (ahová sikerül neki).
Jellemzője, hogy minden életlen lesz a képen. Ezt kiküszöbölhetjük az automatikus kézremegés stabilizátorral (képstabilizátorral).
Ellenfény:
A szemből jövő fény sokszor problémát okozhat a képminőségben, ezért csak reggeli vagy esti órákaban érdemes ilyesmivel próbálkozni. Amikor elkerülhetetlen a dolog, akkor érdemes a vakut bekapcsolni, hogy a fényképezendő téma nehogy sötétben maradjon. Az Omnia témamódja lehetőséget ad ennek kiküszöbölésére az ellenfény funkciót (Back Light) bekapcsolva.
A fókuszálás egyik fajtája az arcfelismerés. Egy képfeldolgozó rendszer meghatározza a képen lévő emberi arcokat és azokra állítja az élességet. Így tökéletesen éles képeket készíthetünk akár egy kisebb ember csoportról. Az Omnia képes akár több ember arcát is érzékelni.

Az exponálást megkönnyítő funkció. Az automatika addig vár amíg a fotóalany mosolyogni kezd,ekkor elkészíti a képet. Így biztosan nem maradunk le kedvesünk mosolyáról.
A fényképmentés helyének beállítása (Default Storage):
Ez a beállítás szolgál arra, hogy eldönthessük hová mentsük a képeinket.Három lehetőség közül választhatunk.
- My device a készülék belső meghajtójára tehetjük. A legkevesebb szabad memória itt található ezt soha ne használjuk képtárolásra (a megtelt memória működésbeli problémákat okozhat).
- My Storage az ideális tárolóhely képeink számára. Rengeteg hely áll rendelkezésünkre 8GB-16GB.
- Storage card a gépünkbe rakott MicroSd kártyát jelöli, ide is nyugodtan rakhatunk képeket, hiszen bővíthető akár 32GB-ra is. Előnye a biztonságos tárolás, hátránya a My Storage tárolóhoz képest valamivel lassabb működés.
Ezzel a funkcióval földrajzi (GPS) koordinátákat csatolhatunk az elkészült képeinkhez. Előnyös szolgáltatás mivel fotóinkat pontosan be tudjuk rendszerezni az elkészítés helyéhez. Egy külföldi nyaralás után meghatározhatjuk hol készültek képeink. Élményeinket megoszthatjuk a legtöbb fotómegosztó (pl. panoramio, Google Earth stb.) oldalon amelyek kezelik a GPS koordinátákat.
Az Omnia beépített Media Albuma képes megjeleníteni a Geo címkéket (GPS koordinátát). A képek amelyek tartalmaznak Geo címkét a jobb felső sarkukon egy kis kék jelet kapnak (lásd-piros nyilak). A pontos értékeket a MENU/PROPERTIES-nél találjuk (lásd-kék nyilak).
Kompozíciós Segédrács (Guideline):
A nevében hordozza jelentését. Amikor „megkomponáljuk” alkotásunkat, akkor a fotózási aranymetszés szabályait alkalmazhatjuk a segítségével.
A harmadolási szabály: A kép középpontjába tett téma a nézőben unalom és egyhangúság érzetét kelti, a túlságosan képszélre került téma pedig bizonytalan egyensúlyvesztett képi hatást hordoz. A legharmonikusabb megoldás, ha a fő téma valamelyik harmadban található. A segédrács jelöli a harmadokat.
Bekapcsolása esetén megjelenik a gyorsnézeti ablak, ahol eldönthetjük mit szeretnénk a képpel tenni (törlés, elmentés, háttérkép készüljön, stb.). Amikor sokat szeretnénk fényképezni és csak a témára koncentrálni, érdemes kikapcsolni.
Ennyit dióhéjban a fontosabb funkciókról és fotózási alapismeretekről.